Hop til hovedindholdet

IBOS - Instituttet for Blinde og Svagsynede logo

STUDIESTART uge 31 Online kursusdag samt Afklarings- og udleveringsdag


Dato og tid

Torsdag d. 31. juli 2025 kl. 09:30 til fredag d. 1. august 2025 kl. 15:30

Tilmeldingsfrist

Torsdag d. 15. maj 2025 kl. 08:30

STUDIESTART uge 31 Online kursusdag samt Afklarings- og udleveringsdag


Arrangementsbeskrivelse

MÅLGRUPPE
Elever med synsnedsættelse, der er optaget på en ungdomsuddannelse på gymnasialt niveau: HF, STX, HHX, HTX eller på en erhvervsuddannelse: EUD / EUX samt elever, der er tilmeldt FGU/hovedstaden

Du skal have søgt om SPS og fået bevilget ’Afklaring, Studiestart’ af dit kommende uddannelsessted.

VARIGHED 
½ dag online + 2 timer med fremmøde på IBOS.

TID OG STED
31. juli 2025 online fra kl.9:30 til kl.13:00 + 1. august, hvor du får en individuel tid efter din tilmelding, varigheden er ca. 2 timer og foregår på IBOS, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup

Onlinedelen af kurset afholdes som webinar via Microsoft Teams. Deltagerne får tilsendt et link hertil umiddelbart inden webinaret.

FORMÅL OG INDHOLD
Online studievejledning:

  • Studievejledningen fortæller om muligheder for brug af sekretær og anden støtte herunder kort om eksamensdispensationer.
  • Præsentation af NOTA’s studieservice.
  • Ung til Ung vejledning
  • Oplæg om energiforvaltning ved ergoterapeut

Afklaring:

    • Udlevering af IT-startpakke
    • Afprøvning med udgangspunkt i den udleverede pc, egen medbragt pc eller Mac
  • Afklaring af behov for synskompenserende udstyr, der ikke indgår i startpakken.
  • Lysafprøvning hos fysio - / ergoterapeut.
  • Afprøvning af tavlekamera - ved behov.
 
KORT OM STARTPAKKEN
De hjælpemidler eleven får udleveret kaldes en IT-startpakke, og er udvalgt i samarbejde med Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK), som bevilger kompenserende hjælpemidler og anden form for kompenserende støtte i henhold til loven om specialpædagogisk støtte (SPS) til elever med funktionsnedsættelser.
Startpakken til elever med nedsat syn indeholder en bærbar PC med Office og et synskompenserende program (ZoomText eller Supernova) og kan efter individuel aftale indeholde tavlekamera.

Læs mere om SPS og støttemuligheder på undervisningsministeriets hjemmeside.


EFTER KURSET 

  • Har du fået indsigt i forskellige studiestrategier
  • Har du fået viden om SPS og hvordan du kan på hjælp i skolen.
  • Kender du til Nota og særligt bearbejdet materiale og hvordan du kommer i gang med at bruge det.
  • Kan du indstille dit synskompenserende program til dine behov.
  • Bruge din sekretærhjælp på en effektiv måde.
  • Forberede uddannelsesstedet på dine behov i undervisningen og ved eksamen.


FORM

Webinar + Individuel afprøvning og rådgivning.

UNDERVISERE
IBOS IKT konsulenter og fysio - / ergoterapeuter, samt studievejledere. 

DELTAGERANTAL
Max. 8 personer.

PRAKTISK
Inden webinaret: 

  • Til webinaret anvender IBOS programmet Microsoft Teams. Dvs. du deltager i kurset via computer, smartphone eller tablet med internetadgang. 
  • Du kan vælge at downloade Microsoft Teams som program eller deltage via din webbrowser.
  • Deltagerne får tilsendt link direkte til webinaret inden afholdelsen.
  • Test meget gerne linket til forummet før webinarets start.
På kursusdagen:
  • Log gerne ind på Teams 10 minutter før kursusstart.
  • For at opnå den bedste lyd og billedeffekt er det vigtigt, at du ikke er logget på en Citrix-forbindelse (VPN) eller en anden central server, mens du deltager i webinaret.
  • Undervejs vil du kunne chatte og stille spørgsmål direkte til underviseren.
 
TILMELDING:
Det er gratis at deltage, men tilmelding er nødvendig og du skal have modtaget besked om bevilling af SPS: ’Afklaring, Studiestart’ i din e-Boks, før du kan deltage. Har du ikke fået din bevilling, skal du straks kontakte skolens SPS-administrator, så det kommer på plads.
 
Deltagelse og forplejning er gratis, og det er muligt for deltagere som kommer særligt langt fra, at overnatte på IBOS i forbindelse med kurset. 
 
Det kræver som nævnt en SPS-bevilling at få udleveret en startpakke og at deltage på Studiestart. SPS-bevillingen søges via SPS-vejlederen på ungdomsuddannelsen. IBOS koordinerer udlevering af og ansøgning om startpakker i samarbejde med synskonsulenterne.
 
IBOS refunderer transportudgifter svarende til billigste offentlige transportmiddel.
 
Tilmelding til Studiestart 2025 lukkes 15/5. 

Tilmeldingen er først til mølle, du kan skrive dig på ventelisteplads, hvis der er fyldt op på holdet. Du kan godt tilmelde dig, mens du venter på at få din bevilling. Hold øje med din e-Boks, hvor du får besked.
Kontakt studievejledningen, hvis du ikke har mulighed for at deltage på ovennævnte datoer, eller hvis du ikke har nået at tilmelde dig inden for fristen.

DET MED SMÅT
Det er gratis at deltage, men kræver tilmelding.

Læs de mere detaljerede rammer og forbehold for kurserne 

DERUDOVER
Har du lyst til at blive endnu klogere på synsfaglige emner - så har IBOS et bredt udbud af kurser og webinarer.

Du kan allerede nu se flere muligheder her, og listen bliver hele tiden opdateret med nye kurser:
IBOS Korte kurser og konferencer

Kontaktinformation til arrangør

IBOS - Instituttet for Blinde og Svagsynede
Tlf: +45 39 45 23 13
AB7H@kk.dk

Kontaktinformation til arrangør

IBOS - Instituttet for Blinde og Svagsynede
Tlf: +45 39 45 23 13
AB7H@kk.dk