Arrangementsbeskrivelse
MÅLGRUPPE
Elever med synsnedsættelse og blindhed der skal starte på ungdomsuddannelse. Du skal være optaget på en ungdomsuddannelse på gymnasialt niveau: HF, STX, HHX, HTX eller på en erhvervsuddannelse: EUD / EUX samt elever, der er tilmeldt FGU/hovedstaden.
Du skal have søgt om SPS og fået bevilget ’Afklaring, Studiestart’ af dit kommende uddannelsessted
OBS! Kurset er for dig der som har egen pc/mac eller overført pc/punktapparat mv. fra fx efterskole.
VARIGHED
1½ dag – med mulighed for overnatning.
TID OG STED
5. august én kursusdag kl. 9-17 på IBOS
6. august 2½ time, du får en individuel mødetid på IBOS
FORMÅL OG INDHOLD
Følgende vil ske på kurset:
5.august
- Studievejledningen giver gruppevejledning og fortæller om muligheder for brug af sekretær og anden støtte herunder kort om eksamensdispensationer.
- Relieffremvisning
- Præsentation af NOTA’s studieservice.
- Ung til Ung vejledning
- Oplæg om energiforvaltning ved ergoterapeut
- IKT-undervisning
- Mulighed for pizza og hygge fra ca. kl. 17.00-18.00
- Overnatningsmulighed til 6/8
6. august
- Har du overnattet på IBOS får du en tid til afprøvning om morgenen/formiddagen
- Afprøvning med udgangspunkt i egen eller overført pc/mac/punktapparat mv.
- Afklaring af behov for yderligere synskompenserende udstyr.
- Instruktion/undervisning i synskompenserende programmer eller indbygget tilgængelighed.
- Præsentation af fjernsupport efter uddannelsesstart.
- Lysafprøvning hos fysio - / ergoterapeut.
- Afprøvning af tavlekamera - ved behov.
På de to dage bliver du klædt på til at starte på en ungdomsuddannelse, og får mulighed for at møde andre unge med et synshandicap, som skal begynde på en ungdomsuddannelse.
KORT OM STARTPAKKEN
De hjælpemidler eleven får udleveret kaldes en IT-startpakke, og er udvalgt i samarbejde med Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK), som bevilger kompenserende hjælpemidler og anden form for kompenserende støtte i henhold til loven om specialpædagogisk støtte (SPS) til elever med funktionsnedsættelser.
Startpakken til elever med nedsat syn indeholder en bærbar PC med Office og synskompenserende programmer (ZoomText eller Supernova) og kan efter individuel aftale indeholde tavlekamera. Startpakken til elever der er blinde, indeholder bærbar PC med office og JAWS, samt et punktapparat, hvis eleven er punktlæser.
Læs mere om SPS og støttemuligheder på undervisningsministeriets hjemmeside.
EFTER KURSET
- Har du fået indsigt i forskellige studiestrategier
- Har du fået viden om SPS og hvordan du kan på hjælp i skolen.
- Kender du til Nota og særligt bearbejdet materiale og hvordan du kommer i gang med at bruge det.
- Kan du indstille dit synskompenserende program til dine behov.
- Bruge din sekretærhjælp på en effektiv måde.
- Forberede uddannelsesstedet på dine behov i undervisningen og ved eksamen.
FORM
Dag 1: kollektiv instruktion og studievejledning. Dag 2: Individuel afklaring
UNDERVISERE
IBOS IKT-konsulenter og Fysio - / ergoterapeuter, samt studievejledere
DELTAGERANTAL
Max 12 deltagere, ventelisteplads er mulig kontakt studievejledningen hvis du ikke kan få plads.
PRAKTISK INFO
Det er gratis at deltage, men tilmelding er nødvendig. Når du har tilmeldt dig her, skal du også søge om SPS på dit kommende uddannelsessted. Du skal have modtaget besked om bevilling af SPS: ’Afklaring, Studiestart’ i din e-Boks, før du kan deltage. Har du ikke fået din bevilling, skal du straks kontakte skolens SPS-administrator, så det kommer på plads.
Forplejning er inkluderet.
Deltagelse og forplejning er gratis, og det er muligt for deltagere som kommer særligt langt fra, at overnatte på IBOS i forbindelse med kurset.
Det kræver som nævnt en SPS-bevilling at blive afklaret og få anbefalet yderligere hjælpemidler samt at deltage på Studiestart. SPS-bevillingen søges via SPS-vejlederen på ungdomsuddannelsen. IBOS koordinerer udlevering af og ansøgning om startpakker i samarbejde med synskonsulenterne
IBOS refunderer transportudgifter svarende til billigste offentlige transportmiddel.
OVERNATNING
Ankommer du langvejs fra og har du behov for overnatning, vil det være muligt at overnatte – vi indretter sovesale med madrasser i vores mødelokaler, du skal have sovepose mv. med. Vi sørger for forplejning til dig.
Om aftenen d. 5/8 bestiller vi pizza sammen og efterfølgende vil de overnattende deltagere kunne hygge på egen hånd uden indblanding af voksne. Overnatningsmuligheden er kun for kursusdeltagere.
Hvis du har spørgsmål, kontakt studievejleder Tina S. Thøgersen på tlf. 39 45 25 96 eller studievejleder Isabelle Genevey på tlf. 39 45 25 72.
TILMELDING: Tilmelding til Studiestart 2025 lukkes 15/5.
Tilmeldingen er først til mølle, du kan skrive dig på ventelisteplads, hvis der er fyldt op på holdet. Du kan godt tilmelde dig, mens du venter på at få din bevilling. Hold øje med din e-Boks, hvor du for besked.
Kontakt studievejledningen, hvis du ikke har mulighed for at deltage på ovennævnte datoer, eller hvis du ikke har nået at tilmelde dig inden for fristen.
DET MED SMÅT:
Læs de mere detaljerede rammer og forbehold for kurserne